مسکن و ساختمان

تداوم کاهش توليد خودرو و زمزمه هاي افزايش مجدد قيمت

تازه ترين آمار توليد خودرو حاکي از تداوم کاهش حدود ۵۵ درصدي توليد خودرو در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ۴۵ درصدي توليد در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در همين حال معاون اقتصادي وزير صنعت به طور تلويحي در دفاع از افزايش قيمت خودرو گفت: از نظر خودروسازان قيمت فعلي خودرو به ميزاني نيست که به آن ها انگيزه دهد تا توليداتشان را افزايش دهند اما اميدواريم نظرات و راهکارهاي دستگاه هاي سياست گذار و متولي به اين کار کمک کند.

;روز دوشنبه دبير انجمن خودروسازان از ارائه درخواست مجدد همه شرکت ;هاي خودروساز به سازمان حمايت براي افزايش توليد خودرو خبر داده بود. خودروسازان طي امسال ۲ بار اقدام به افزايش قيمت محصولات خود کرده ;اند.به گزارش ايسنا، طبق جديدترين آمار رسمي، در آبان ;ماه امسال در مجموع 71 هزار و 732 دستگاه خودرو توليد شده است.

اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته 159 هزار و 115 دستگاه خودرو توليد شده بود.توليد انواع خودرو در ۸ ماه امسال نيز 45.40 درصد نسبت به ۸ ماه سال گذشته کاهش يافته است به ;گونه ;اي که توليد خودرو از يک ميليون و 110 هزار و 417 دستگاه در ۸ ماه سال گذشته امسال به 606 هزار و 371 دستگاه کاهش يافته است.البته توليد خودرو در آبان نسبت به مهر ماه اندکي افزايش نشان مي ;دهد. در همين باره معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: افزايش توليد خودرو، 90 درصد مشکلات اين صنعت را حل مي کند.

به گزارش ايسنا از پايگاه اطلاع ;رساني دولت، صالحي ;نيا اظهار کرد: افزايش توليد خودرو و کاهش نرخ نهاده ;هاي توليد عواملي است که به منطقي شدن قيمت خودرو منجر مي ;شود.وي خاطر نشان کرد: ميزان توليد امسال در مجموع کمتر از سال گذشته خواهد بود اما سياست خودروسازان اين است که در 4 ماه پاياني سال ميزان توليدات خود را به اندازه مدت مشابه سال گذشته شان برسانند.صالحي ;نيا گفت: در مدت 7 ماه امسال حدود 40 درصد کاهش توليد داشتيم اما در تلاشيم تا کاهش توليدات به حداقل برسد.

معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در مورد ايجاد انگيزه براي افزايش توليدات خودروسازان افزود: هر چند از نظر خودروسازان قيمت فعلي خودرو به ميزاني نيست که براي آن ;ها انگيزه ايجاد کند تا توليداتشان را افزايش دهند اما اميدواريم تا نظرات و راهکارهاي دستگاه ;هاي سياست ;گذار و متولي به اين کار کمک کند.صالحي نيا در مورد عوامل تاثيرگذار بر قيمت خودرو اظهار کرد: ; تامين نشدن نقدينگي و افزايش نهاده ;هاي تاثيرگذار بر توليد مشکلاتي را بر اين حوزه تحميل کرده بود که با انديشيدن تمهيداتي تا حدودي اثر بخش بوده است.

در همين حال فارس گزارش داد: در حالي که خودروسازان همواره بر لزوم افزايش قيمت توليدات خود تأکيد دارند، به نظر مي ;رسد دولت تا حدي با اين موضوع کنار آمده و صحبت ;هاي اخير برخي مسئولان نيز به منزله چراغ سبزي به درخواست خودروسازان است.به گزارش فارس، وزارت صنعت طي ماه ;هاي اخير در ۲ مرحله با افزايش قيمت 4 و 6 درصدي و همچنين 18 تا 20 درصدي قيمت خودروهاي داخلي موافقت کرد، اما به گفته خودروسازان اين افزايش ;ها پاسخگوي قيمت تمام شده توليد خودرو نبوده و همچنان ضرر توليد را براي آن ;ها به همراه دارد.به همين دليل خودروسازان همچنان به دنبال دريافت مصوبه ;هاي جديدي براي افزايش قيمت محصولات خود هستند و در عين حال همواره بر لزوم آزادسازي قيمت خودرو تأکيد داشته ;اند.

هرچند منتقدان اين موضوع نيز معتقدند قيمت خودرو زماني بايد آزاد شود که واردات خودروهاي خارجي نيز بدون تعرفه و به صورت آزاد به کشور صورت گيرد.در اين ميان هرچند سازمان حمايت با وجود اصرار خودروسازان، جلسه ;اي براي قيمت ;گذاري جديد خودروها برگزار نکرده اما اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت به منزله چراغ سبزي براي درخواست قيمت ;گذاري مجدد خودروسازان است.روز دو شنبه غضنفري وزير صنعت در مورد جايگاه سازمان حمايت گفته بود: اين سازمان بايد در نهايت نظم دهنده باشد، نه يک قيمت ;گذار.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا