معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان این استان را از جمله استان هایی دانست که در آن دو پروژه ریلی و یک پروژه آزادراهی با اهمیت در دست اجراست و گفت: در پروژه راه آهن دورود-خرم آباد بزرگترین تونل ریلی کشور و در آزادراه اراک-خرم آباد بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور احداث می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی با سفر به استان لرستان از پروژه های این
استان بازدید کرد.
خیراله خادمی در بازدید از راه آهن دورود- خرم آباد-اندیمشک این پروژه
را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث در کشور عنوان کرد و گفت: این خط ریلی
به طول ۳۶۷ کیلومتر با افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب کشور نقش عمدهایدر
توسعه ترانزیت کالا و خدمات ایفا خواهد کرد و موجبات افزایش مبادلات بین المللی از
طریق خط آهن خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طراحی این راهآهن ۱۶۰
کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی
این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد در حال انجام است که برای تکمیل اتصال
آن به جنوب کشور به بودجه ای معادل ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
خادمی در ادامه از انجام مطالعات فاز یک راه آهن دورود-اندیمشک خبر داد
و اظهار داشت: این پروژه دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول ۶/۴ کیلومتر است که
در سال گذشته ۵ هزار متر حفاری تونل در آن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: اتصال خرم آباد به شبکه سراسری
راه آهن، رفع تنگناهای خط سراسری موجود اندیمشک-دورود، افزایش ظرفیت خط سراسری
جنوب برای جابجایی مسافر و بار و کاهش نیاز به ناوگان جادهای و در نتیجه کاهش مصرف
سوخت و سوانح جاده ای از جمله مزایایی است که احداث این خط ریلی به همراه دارد.
۴۲
میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آزادراه اراک- خرمآباد
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از عملیات اجرایی آزادراه ارک-خرم آباد
بازدید کرد و با اشاره به حجم عملیات خاکی این پروژه اظهار داشت: آزادراه اراک- خرمآباد با ۴۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی دومین
پروژه بعد از آزادراه تهران- شمال در این حجم عملیات است.
خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است
که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر میشود. ۵۶ کیلومتر این آزادراه
در استان مرکزی و ۷۸ کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونلهای این آزادراه را ۸/۵ کیلومتر دانست
و افزود: لایههای زمینشناسی متنوع در تونلها وجود دارد که هرکدام طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل ۶ کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این
تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن ۵۵ دقیقهای سفر، کاهش حدود ۷ میلیون
تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر را از جمله مزایای بهرهبرداری
از این آزادراه ذکر کرد.
خادمی همچنین در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال
آزارداه اراک– خرم آباد به آزادراه خرم آباد- پل زال گفت:
برنامه این است تا تمام حلقه های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و این اتصال
نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول ۴۰ کیلومتر برقرار خواهد شد.