مسکن و ساختمان
اجرای 37 پروژه مهر ماندگار؛ تحولی در حمل‌و نقل کشور

نیکزاد اعلام کرد: اتمام 153 پروژه با حدود 335 هزار میلیارد ریال اعتبار

سهم وزارت راه و شهرسازی از طرح ملی “مهرماندگار” اتمام 153 پروژه با اعتباری حدود 334 هزار و 953 میلیارد ریال است که منابع انجام این پروژه‌ها از محل بودجه عمومی، فروش اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانه‌های دولتی و از طریق مازاد درآمدهای نفتی (منابع صندوق توسعه ملی) تأمین خواهد شد که در این روند برای بخش زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام حدود 20‌هزار کیلومتر پروژه با تخصیص اعتباری بالغ بر 20‌ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی نیکزاد – وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی پروژه‌های مهر ماندگار در بخش حمل و نقل کشور را به شرح زیر توضیح داده است:

« بیان طرح «مهرماندگار» یکی از دیدگاه‌های ارزشمند رئیس‌جمهور بود که وی در پیام نوروزی سال 91 خود برای مردم کشورمان مد نظر قرار داد. براساس این طرح ملی قرار است تکمیل 800 پروژه نیمه‌ تمام در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی که به‌گونه‌ای افزایش رفاه عامه مردم را در پی دارد انجام شود. البته دولت دهم نیز عزم خود را جزم کرده با حداکثر استفاده از ظرفیت‌های موجود، انجام این حرکت عظیم ملی و تاریخی برای افزایش خدمتگزاری به آحاد جامعه را در کارنامه فعالیت‌های خود به ثبت برساند.

سهم وزارت راه و شهرسازی از طرح ملی مهرماندگار اتمام 153 پروژه با اعتباری حدود 334 هزار و 953 میلیارد ریال است که منابع انجام این پروژه‌ها از محل بودجه عمومی، فروش اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانه‌های دولتی و از طریق مازاد درآمدهای نفتی (منابع صندوق توسعه ملی) تأمین خواهد شد. البته در این روند برای بخش زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام حدود 20‌هزار کیلومتر پروژه با تخصیص اعتباری بالغ بر 20‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

از آنجا که اجرای این پروژه‌ها در مدت دو سال 92 – 91 (حداکثر تا پایان دولت دهم) باید جامه عمل بپوشد بر این اساس اجرای 37 پروژه مختلف زیربناهای حمل‌ونقل کشور در قالب طرح مهرماندگار طی سال‌جاری به‌طول حدود 5409 کیلومتر هدف‌گذاری شده است. همچنین مابقی پروژه‌های مد نظر در سال آینده مراحل اجرایی را خواهد گذراند.

در این زمینه انجام 9 طرح آزادراهی به‌طول 652 کیلومتر با اعتبار 1744 میلیارد تومان، 18 طرح بزرگراه و راه اصلی به‌طول 2874 کیلومتر و با اعتبار 1406 میلیارد تومان و 10 طرح راه آهن به‌طول 1883 کیلومتر با اعتبار 3711 میلیارد تومان مد نظر قرار دارد. البته ارقام مذکور به صورت برآورد اولیه پیش‌بینی شده است.

از آنجا که برای اجرای پروژه‌های مذکور باید اعتباری بالغ بر 6861 میلیارد تومان اختصاص یابد بر این اساس حدود 3200 میلیارد تومان اعتبار مذکور از منابع فروش اوراق مشارکت تأمین شود.

اگر چه حدود 10 هزار کیلومتر مجموع خطوط شبکه ریلی و2500 کیلومتر کل آزادراه‌های کشور برآورد می‌شود اما در شرایط کنونی ساخت حدود 10 هزار و 500 کیلومتر شبکه ریلی، سه هزار کیلومتر شبکه آزادراهی، 5000 کیلومتر شبکه بزرگراهی و 10 هزار کیلومتر شبکه راه اصلی مراحل اجرایی را می‌گذرانند.

در سال گذشته بیش از 3000 کیلومتر خطوط راه‌آهن، شبکه آزاد راهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرعی با اعتباری بیش از 30 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

البته در این روند با فروش دو مرحله اوراق مشارکت در سال گذشته به ارزش حدود 500 میلیارد تومان نیز حدود 2350 کیلومتر پروژه‌های راه اصلی و بزرگراه، 218 کیلومتر آزادراه و 155 کیلومتر راه آهن نیز در مرحله بهره‌برداری قرار گرفت.

این مسائل در حالی مطرح است که از محل منابع درآمدی اوراق مشارکت مذکور عملیات اجرایی 170 کیلومتر آزادراه با اعتباری بالغ بر 17 هزار و 100 میلیارد ریال و 1984 کیلومتر راه آهن با اعتباری بالغ بر 36 هزار و 189 میلیارد ریال نیز آغاز شد.

در مجموع براساس تعهد سال گذشته و جاری فروش حدود 5500 میلیارد تومان اوراق مشارکت طی سال جاری صورت خواهد گرفت.

بر این اساس مرحله اول فروش این اوراق به ارزش 700 میلیارد تومان در خرداد ماه در شعب سراسری بانک تجارت صورت گرفت. همچنین تضمین پرداخت 20‌ درصد سود علی‌الحساب این اوراق توسط دولت و بانک مرکزی وجه تمایز برجسته‌ این اوراق نسبت به سایر اوراق در حال انتشار بوده که می‌تواند انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف زیربناهای حمل ونقل کشور را افزایش دهد. تداوم این رویه تا پایان سال به صورت متناوب انجام خواهد شد.

در حوزه‌های مختلف زیربناهای حمل‌ونقل کشور از جمله ریلی، راه‌آهن‌های قزوین – رشت، تهران- همدان، بخش ایرانی راه‌آهن خواف – هرات 77 کیلومتر و تهران – همدان 257 کیلومتر را می‌توان نام برد.

همچنین آزادراه ساوه – همدان 180 کیلومتر، بخش انتهایی آزادراه زنجان – تبریز 17 کیلومتر، آزادراه کنار گذر شمالی مشهد 72 کیلومتر، قطعه 4 آزادراه تهران – شمال را باید مد نظر قرار داد.

البته در این روند بزرگراه‌های سیرجان- بندرعباس 320 کیلومتر، انار- سیرجان 97 کیلومتر، فیروزکوه- قائمشهر، تکمیل بزرگراه تهران- فیروز کوه- قائمشهر، اتمام بزرگراه گرگان- بجنورد- مشهد 83 کیلومتر، بزرگراه کمربندی جنوبی بومهن- رودهن و پایان اصلاح قطعه اول مسیر گردنه امامزاده هاشم در جاده‌هراز به‌طول حدود 5کیلومتر (واریانت امامزاده هاشم) از جمله پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که در سال جاری مراحل بهره‌برداری آنها انجام خواهد شد.

همچنین در بیانی دیگر می‌توان گفت که از محل منابع بودجه‌ای و سایر منابع که امکان استفاده از آنها وجود دارد حدود 700 کیلومتر پروژه‌های راه آهن با اعتباری حدود 2310 میلیارد تومان، 470 کیلومتر آزادراه با اعتبار 351 میلیارد تومان سهم دولت و به همین میزان مشارکت بخش خصوصی و حدود هزار کیلومتر بزرگراه با اعتبار 570 میلیارد تومان طی سال جاری افتتاح می‌شود که در این روند سایر هدف‌گذاری نیز از محل درآمد فروش اوراق مشارکت جامه عمل خواهد پوشید.

همچنین در این زمینه پیش‌بینی می‌شود که بیش از 3000 کیلومتر انواع پروژه‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور با استفاده از منابع درآمدی فروش اوراق مشارکت طی سال جاری افتتاح شود.

اگرچه با افتتاح پروژه‌های مذکور بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام دولت‌های گذشته، توسط دولت دهم به اتمام خواهد رسید اما این مسئله می‌تواند نقطه‌عطف و سنگ‌بنایی از عزم دولت برای تداوم خدمتگزاری به مردم ایران به‌شمار آید».



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا