شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

طبق گزارش بانک مرکزی

سهم تسهیلات بانکی برای ساختمان، کمرنگی مهم!

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان‌دهنده آن است که بخش خدمات با رقم ۴۱.۷ درصدی همچنان بیشترین سهم از وام‌های پرداخت‌شده به کسب‌وکارها را تصاحب کرده است. همچنین رتبه دوم جذب بیشترین تسهیلات در بین کسب‌وکارها به بخش صنعت و معدن با رقم ۳۶.۳ درصدی اختصاص‌یافته و بخش‌های بازرگانی با ۹.۷ درصد، کشاورزی با ۶.۶ درصد و مسکن و ساختمان با ۵.۶ درصد در رتبه بعدی قرارگرفته‌اند.

 شاید نکته قابل‌توجه در این اعداد و ارقام پایین بودن سهم صنعت ساختمان است که این موضوع در کنار سهم بخش ساختمان در اقتصاد کشور که بیش از ۳۰ درصد است، را دارای ابهامات زیادی می‌کند؟

از سوی دیگر نگاهی به اهداف وام‌های پرداختی حاکی از آن است که ۷۶.۴ درصد از کل تسهیلات بانکی پرداخت‌شده به کسب‌وکارها، به‌منظور تأمین سرمایه در گردش آنها بوده و ۱۶.۹ درصد نیز صرف ایجاد کسب‌وکارهای جدید شده است، توسعه کسب‌وکارها نیز پنج درصد از تسهیلات پرداختی به این بخش را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل‌توجه در این گزارش وام خرید کالای شخصی است که محبوب‌ترین وام بین خانوارها در بخش تسهیلات پرداخت‌شده به خانوارها است که از این میان: وام خرید کالای شخصی با ۴۱.۷ درصد بوده است. همچنین قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز به ترتیب با ۲۲.۸ درصد و ۱۳.۴ درصد در رتبه‌های بعدی این فهرست جای گرفته‌اند. تسهیلات خرید مسکن نوساز، قرض‌الحسنه فرزند آوری و مسکن غیر نوساز نیز دیگر وام‌های محبوب بین خانوارها بوده‌اند.

به نظر می‌رسد در این آمار و اعداد رونق صنعت ساختمان نسبت به صنایع دیگر از نگاه بخش دولتی آنچنان جدی دنبال نمی‌شود هرچند این صنعت می‌تواند در رونق اقتصادی در کشور نقش تأثیرگذاری داشته باشد!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا