افزایش 350 میلیارد تومانی درآمد ترانزیت ریلی
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه چنانچه کریدورهای عبوری از ایران احداث و تکمیل شوند سالانه 350 میلیارد تومان درآمد ترانزیتی حمل ونقل ریلی کشور افزایش مییابد، از لزوم جذب سرمايههاي بخش خصوصي خبر داد.
عبدالعلي صاحب محمدي اظهار داشت: خطوط ریلی قزوین – رشت- آستارا به طول 375 کیلومتر، اراک- کرمانشاه خسروی به طول 550 کیلومتر ، چابهار- زاهدان- مشهد به طول 1330 کیلومتر، گرگان – اینچه برون به طول 92 کیلومتر، سنگان- هرات به طول 197 کیلومتر و شلمچه – بصره به طول 2هزار و 579 کیلومتر مسیرهایی هستند که می توانند سیستم حمل و نقل ریلی ایران را به کشورهای همسایه وصل و سالانه 699 میلیارد تومان منافع را نصیب کشورمان کنند.
وي ادامه داد: ;با تکمیل کریدورهای عبوری یاد شده، درآمد ترانزیتی حمل و نقل ریلی کشور 350 میلیارد تومان افزایش مییابد و علاوه بر آن زمینه اشتغال 7300 نفر تأمین و موجب صرفه جویی 150 میلیارد تومانی درمصرف سوخت نیز می شود.
به گزارش روابط عمومی سومين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي، مدير عامل راهآهن تصريح كرد: درحال حاضر طول خطوط ریلی اصلی جمهوری اسلامی ایران به 10 هزار کیلومتر می رسد که در کنار آن 8 هزار کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه و 12 هزار و 476 کیلومتر در دست احداث است.
صاحبمحمدي افزود: طبق اهداف کمی زیر بخش ریلی در برنامه پنجم توسعه، طی سال 91 طول شبکه ریلی کشور باید به 10 هزار و 669 کیلومتر برسد و این در حالی است که طول خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران در سال پایانی برنامه پنجم باید به 14 هزار و 478 کیلومتر رسیده باشد
* استقبال بخش خصوصی برای سرمایهگذاری برقی کردن تهران ـ زنجان ـ تبریز ;
وی ;با اشاره به اینکه برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ زنجان ـ تبریز به زودی به مطالعه میرود، اضافه کرد: در راستای افزایش سرعت و افزایش ظرفیت، برقی شدن مسیر زنجان ـ تبریز در حال مطالعه است تا در صورت بررسی و کسب توجیه اقتصادی مطلوب اجرای آن به مناقصه برود، البته دراین باره سرمایهگذار بخش خصوصی استقبال کرده است.
;معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه توسعه خطوط ريلي بسيار پرهزينه است، تصريح كرد: در اين راستا بازگشت سرمايه در بخش زيرساختهاي حمل و نقل زمانبر است.
صاحبمحمدي با اشاره به وجود 387 هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست مردم و بخش خصوصي، اضافه كرد: اين ميزان نقدينگي سرگردان بايد با تلاش دولت و برنامهريزيهاي هدفدار به سمت توسعه عمراني كشور هدايت شود كه قطعاً مديريت نقدينگيهاي سرگردان به كاهش تورم نيز ميانجامد.
وي با اشاره به اينكه نمايشگاه راه و شهرسازي محلي براي ارائه فرصتهاي سرمايهگذاري موجود و جذب بخش خصوصي است، گفت: نمايشگاه محلي براي تعامل و هماهنگي بخش خصوصي و دولت و ارائه فرصتهاي سرمايهگذاري در كنار ظرفيتهاي بخش خصوصي است.
مدير عامل راهآهن تأكيد كرد: اينگونه ;نمايشگاهها فضايي مناسب براي آگاهي از آخرين پيشرفتها و دستاوردهاي داخلي، معرفي فرصتهاي سرمايهگذاري، اطلاع از جديدترين فناوريها و خدمات روز در سطح بينالمللي و طرح خلاقيتها و نوآوريهاي محققان و نخبگان است
وي با اشاره به گراميداشت روز 26 آذرماه به عنوان روز حمل و نقل، يادآور شد: در روز 26 آذر همان سال به دستور امام خميني (ره) كاميونداران كشور به جنوب و جنوب غرب رفتند و كالاها را از مرز به داخل آوردند كه اين روز به مناسبت فرمان امام و لبيك كاميونداران به روز حمل و نقل نامگذاري شد.
معاون وزارت راه و شهرسازي اضافه كرد: در نمايشگاه امسال بخش دولتي ميتواند به عنوان سال پاياني دولت، عملكرد خود را ارائه دهد.
بنابراين گزارش محورهاي اصلي سومين نمايشگاه، بيان عملكردها، دستاوردها، ظرفيتها، توانمنديها و ارائه فناوري و دستاوردهاي نوين است.
نمايشگاه محلي براي تعامل و هماهنگي بخش خصوصي و دولت و ارائه فرصتهاي سرمايهگذاري در كنار ظرفيتهاي بخش خصوصي است.
بنابراين گزارش سومين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي از روز پنجشنبه 23 آذرماه در محل مصلي تهران آغاز به كار ميكند.
;
;