افزایش ۳۵۰ میلیارد تومانی درآمد ترانزیت ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چنانچه کریدورهای عبوری از ایران احداث و تکمیل شوند سالانه ۳۵۰ میلیارد تومان درآمد ترانزیتی حمل ونقل ریلی کشور افزایش مییابد، از لزوم جذب سرمایههای بخش خصوصی خبر داد.
عبدالعلی صاحب محمدی اظهار داشت: خطوط ریلی قزوین – رشت- آستارا به طول ۳۷۵ کیلومتر، اراک- کرمانشاه خسروی به طول ۵۵۰ کیلومتر ، چابهار- زاهدان- مشهد به طول ۱۳۳۰ کیلومتر، گرگان – اینچه برون به طول ۹۲ کیلومتر، سنگان- هرات به طول ۱۹۷ کیلومتر و شلمچه – بصره به طول ۲هزار و ۵۷۹ کیلومتر مسیرهایی هستند که می توانند سیستم حمل و نقل ریلی ایران را به کشورهای همسایه وصل و سالانه ۶۹۹ میلیارد تومان منافع را نصیب کشورمان کنند.
وی ادامه داد: ;با تکمیل کریدورهای عبوری یاد شده، درآمد ترانزیتی حمل و نقل ریلی کشور ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش مییابد و علاوه بر آن زمینه اشتغال ۷۳۰۰ نفر تأمین و موجب صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی درمصرف سوخت نیز می شود.
به گزارش روابط عمومی سومین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی، مدیر عامل راهآهن تصریح کرد: درحال حاضر طول خطوط ریلی اصلی جمهوری اسلامی ایران به ۱۰ هزار کیلومتر می رسد که در کنار آن ۸ هزار کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه و ۱۲ هزار و ۴۷۶ کیلومتر در دست احداث است.
صاحبمحمدی افزود: طبق اهداف کمی زیر بخش ریلی در برنامه پنجم توسعه، طی سال ۹۱ طول شبکه ریلی کشور باید به ۱۰ هزار و ۶۶۹ کیلومتر برسد و این در حالی است که طول خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران در سال پایانی برنامه پنجم باید به ۱۴ هزار و ۴۷۸ کیلومتر رسیده باشد
* استقبال بخش خصوصی برای سرمایهگذاری برقی کردن تهران ـ زنجان ـ تبریز ;
وی ;با اشاره به اینکه برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ زنجان ـ تبریز به زودی به مطالعه میرود، اضافه کرد: در راستای افزایش سرعت و افزایش ظرفیت، برقی شدن مسیر زنجان ـ تبریز در حال مطالعه است تا در صورت بررسی و کسب توجیه اقتصادی مطلوب اجرای آن به مناقصه برود، البته دراین باره سرمایهگذار بخش خصوصی استقبال کرده است.
;معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه خطوط ریلی بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: در این راستا بازگشت سرمایه در بخش زیرساختهای حمل و نقل زمانبر است.
صاحبمحمدی با اشاره به وجود ۳۸۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم و بخش خصوصی، اضافه کرد: این میزان نقدینگی سرگردان باید با تلاش دولت و برنامهریزیهای هدفدار به سمت توسعه عمرانی کشور هدایت شود که قطعاً مدیریت نقدینگیهای سرگردان به کاهش تورم نیز میانجامد.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه راه و شهرسازی محلی برای ارائه فرصتهای سرمایهگذاری موجود و جذب بخش خصوصی است، گفت: نمایشگاه محلی برای تعامل و هماهنگی بخش خصوصی و دولت و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در کنار ظرفیتهای بخش خصوصی است.
مدیر عامل راهآهن تأکید کرد: اینگونه ;نمایشگاهها فضایی مناسب برای آگاهی از آخرین پیشرفتها و دستاوردهای داخلی، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری، اطلاع از جدیدترین فناوریها و خدمات روز در سطح بینالمللی و طرح خلاقیتها و نوآوریهای محققان و نخبگان است
وی با اشاره به گرامیداشت روز ۲۶ آذرماه به عنوان روز حمل و نقل، یادآور شد: در روز ۲۶ آذر همان سال به دستور امام خمینی (ره) کامیونداران کشور به جنوب و جنوب غرب رفتند و کالاها را از مرز به داخل آوردند که این روز به مناسبت فرمان امام و لبیک کامیونداران به روز حمل و نقل نامگذاری شد.
معاون وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در نمایشگاه امسال بخش دولتی میتواند به عنوان سال پایانی دولت، عملکرد خود را ارائه دهد.
بنابراین گزارش محورهای اصلی سومین نمایشگاه، بیان عملکردها، دستاوردها، ظرفیتها، توانمندیها و ارائه فناوری و دستاوردهای نوین است.
نمایشگاه محلی برای تعامل و هماهنگی بخش خصوصی و دولت و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در کنار ظرفیتهای بخش خصوصی است.
بنابراین گزارش سومین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی از روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه در محل مصلی تهران آغاز به کار میکند.
;
;