رئیس هیئت مدیره شرکت زرین کوه (شرکت فعال درزمینه فناوری ها ی دانش بنیان ، مجری و تولیدکننده بتن های ویژه و غلتکی ، قطعات بتنی ویکی از پیشازان صنعت بتن کشور) بابیان اینکه اینکه اگر ما بتوانیم سیمان را در جادهسازی و به شکل رویه بتنی و بتن غلتکی استفاده کنیم در اینصورت میتوانیم قیر را صادر کنیم ، گفت:در حال حاضر رویههای بتنی غلتکی مناسبترین گزینه جایگزین آسفالت هستند.
جاوید خطیبی بابیان مطلب فوق در گفتوگو با مجله ساختمان افزود: در
حال حاضر رویههای بتنی غلتکی مناسبترین گزینه
جایگزین آسفالت هستند.
وی افزود: یکی از زمینههای مصرف سیمان که در کشور ما توجه نشده است،
کاربرد آن در جادهسازی و کف سازیها است ،
به زبان ساده تر همان جادههای بتنی است. با
توجه به عملکرد ضعیف آسفالت های نامناسب در بسیاری از جادههای کشور به نظر میرسد
مطالعه و تغییر رویکرد در این زمینه ضروری باشد. ارزانی و فراوانی سیمان، همراه با
گران شدن قیر و کیفیت پائین آسفالت جادهها، این فرصت را به وجود آورده است تا بتوان
بتن را به تدریج جایگزین ( و یا همراه) آسفالت
نمود.
وی گفت: بازارکشور ایران سنتی گراست و پذیرش فناوری های نوین سخت است
،باید بهصورت نهادینه از دوران آموزشهای ابتدایی تا فرهنگ عمومی
جدی کار شود. از این رو ، رویه های بتنی هم علیرغم داشتن مزایای فنی ، اقتصادی و زیست
محیطی برای ورود به بازار از طرف کارفرمایان
و ناظران با چالش روبروست. ولی آسفالتی که همیشه
زود هنگام خراب و مشکل ساز می شود براحتی قابل قبول واقع
میشود، بهاصطلاح حوصله و جسارت اینکه محصول و ایده جدید را
جایگزین کنند، کم است.
خطیبی در ادامه عنوان کرد: البته اخیراٌ پیمانکارانی اساس بتنی غلتکی
و رویه بتنی غلتکی را بهعنوان آستر بتنی اجرا میکنند و روی آن را چند یا یکلایه
آسفالت اجرا میکنند، درصورتیکه رویه بتنی به عنوان سطح نهایی عمل نمی کند ؛ اما زرین کوه بهعنوان یک پیمانکار علمی هم چون کشورهای پیشرفته دنیا، رویه بتنی غلتکی” RCCP“
و ماشینی را به عنوان رویه نهایی
اجرا میکند .
به خاطر ضرورت رنگی کردن کف ها به منظور زیباسازی محیطها، افزایش مقاومت
سطحی و اصطکاک ، و مهمتر از همه کاهش جذب اشعه و گرمی سطحی ما را به اختراعی رساند
که اجرای بسیار موفقی در پروژههای بزرگ داشتیم
که مواردی هم بازدید و تائید مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهر
سازی قرار گرفته است . این روش در دنیا بهصورت
انحصاری متعلق به ماست و ثبت اختراع و اجراشده
است. علاوه بر ثبت اختراع ایرانی، برای ثبت اختراع کشورهای پیشرفته غربی و بینالمللی
نیز اقدام نمودهایم.
رئیس هیئتمدیره شرکت زرین کوه بابیان اینکه یکی از مؤلفههای مهم در توسعهیافتگی
یک کشور وجود کارآفرینان تحصیلکرده در عرصههای اقتصادی است گفت: قطعاً هر فعالیت
و کارآفرینی که دانشبنیان باشد، مستلزم آموزش دیدن و انتقال مفاهیم است. کشور ما سرمایه
و نیروی انسانی دانش آموخته زیادی دارد و کشور زمانی موفق است که زمینه رشد و پیشرفت این نیروها را فراهم
کند.
وی در خصوص اختراع بتن رنگی ثبتشده شرکت گفت: این نوع از بتن رنگی با
استفاده از سنگدانههای طبیعی و
رنگ های معدنی و سیمان بدست آمده است مشکل زیست محیطی ندارد که پایداری رنگ بتن را در برابر اشعه نور خورشید
بیشتر میکند.
مبلمان شهری بتن رنگی، تولید دکوراسیون
داخلی، تولید دیوارهای و نما های رنگی از همین
نوع فناوری های بتنی مفید است.
خطیبی همچنین اظهار داشت: این بتنها ی نما علاوه بر زیبایی خاص، در مقایسه
با انواع دیگر با توجه به کاهش و حتی حذف مراحل
تعمیر و نگهداری و نقاشی مجدد مقرون بهصرفهتر است. بهطور مثال سازه با بتن معمولی
ساختهشده و سطح خارجی سنگ گران و با
اتصال ضعیف میشود .یا سطح بتن بارنگهای معمولی رنگآمیزی میشود که این رنگ چون بهصورت
یک پوشش خارجی است، در معرض تخریبهای محیطی قرار دارد و مرتب باید تعمیر و نقاشی مجدد
شود. درحالیکه بتن رنگی دوام بیشتری دارد و رنگ آن ثابت است و مشکل زیست محیطی
ندارد.
خطیبی در پاسخ به این سؤال که آیا این رویه های بتن غلتکی گرانتر است گفت: رویه بتن رنگی
در مقایسه با بتن معمولی اختلاف هزینه کمی
دارد؛ در حال حاضر برای هر مترمربع رویه بتن غلتکی معمولی با قیمت ۵۰ هزارتومان حدود ۱۵ هزار تومان اختلاف رنگی شدن است که حدود ۳۰ درصد است. ولی برای هرمتر مربع آسفالت
با قیمت ۵۰ هزار تومانی این آسفالت رنگی هر مترمربع حدود ۲۰۰ هزار تومان است ، که اختلاف
قیمت آن ۳۰۰ درصد است .
رئیس هیئت مدیره شرکت زرین کوه با اشاره به مشکلات بین بانکی با خارج و تحریم های اقتصادی و تأثیرآن
بر روند صادرات گفت: به علت مشکلات ارزی و عدم ارتباط با بانکهای جهانی صدمات
زیادی به صادرات کشور وارد کرده است و شرکت ما نیز در این خصوص درگیر مشکلات زیادی است که از دولت و بانک ها تقاضای کمک
و حل مشکل داریم تا بتوانیم در
صادرات موفق شویم .
وی با اشاره به میزان استقبال و حمایت شهرداری و دستگاه ها از رویه
های بتن غلتکی گفت: شهرداری و دستگاهها بصورت جدی نتوانسته اند از شرکتهای دانشبنیان
حمایت کنند. درحالیکه رویه های بتنهای
غلتکی بهترین جای گزین برای آسفالت هستند اظهار می شود پول و اعتباری برای بتنهای غلتکی ندارند درحالیکه
در عین حال همواره آسفالت اجرا میکنند که عمر و دوام کمتری نسبت به بتنهای غلتکی دارد.در
حالیکه میشد پله ای سالیانه ده درصد رویه بتنی جایگزین آسفالت نمود و از مزایای آن
برخوردار شد.
خطیبی بابیان اینکه بتنهای
غلتکی جزو فهرست کالاهای دانشبنیان کشور
میباشد و دوست محیطزیست است تأکید کرد: سازمانهای محیطزیست نیز در این مورد حمایت جدی
نمیکنند.
وی درنهایت گفت: تولیدکنندگان قیر مشکلی با حضور رویه های بتن و سیمان
ندارند زیرا آنها میتوانند محصولات خود را به قیمت مناسبتری صادر کنند درحالیکه
سیمان به دلیل ماهیت وزنی و وضعیت اقتصادی
منطقه قابلیتی برای صادرات را ندارد.