در گفتوگو با «صما»عنوان شد:
راهکارهایی برای جذابیت حملونقل جادهای/ حملونقل مسافری کشور در شرایط بحرانی قرار دارد
صما-ناوگان رویال سفر امسال همزمان با بزرگداشت هفته حملونقل بهعنوان ناوگان منتخب بخش مسافری لوح تقدیر گرفت این ناوگان پیشازاین نیز در طی سالهای 91 و 96 منتخب بخش مسافری بوده است.
به بهانه انتخاب این ناوگان بهعنوان شرکت برگزیده
بخش حملونقل مسافری با حسن مؤمنی رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل مسافری کشور
و مالک شرکت و عبدالرضا گلشهر مدیرعامل شرکت رویال سفر ایرانیان گفتوگویی انجام دادهایم.
حملونقل مسافری کشور در شرایط بحرانی قرار دارد
در همین زمینه رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل مسافری کشور با اشاره
به دلایل انتخاب رویال سفر بهعنوان ناوگان برگزیده در سال 91،96 و سال جاری گفت: دلایل
این انتخاب پایین بودن شاخص نرخ تصادف، رضایت مسافر، کم بودن شکایت و در دسترس بودن
است.
حسن مؤمنی با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: در حال حاضر عمر اتوبوسهای
مسافربری در حال حاضر به 15 سال رسیده است و متأسفانه طرحهای نوسازی ناوگان بهخوبی
انجام نمیشود.
مالک شرکت رویال سفر بابیان اینکه دوای درد حملونقل جادهای توجه به
شرکتهای مسافربری است، گفت:
اگر دولت تسهیلات مطلوبی در اختیار شرکتهای حملونقل جادهای ارائه
دهد میتوانیم ناوگان فرسوده را بهراحتی نوسازی کنیم.
مالک شرکت مسافربری «سیروسفرایران» و «رویال سفر ایرانیان» و همچنین سیروسفر
فرودگاه امام (ره) و سازنده اتوبوسهای VIP با اشاره
به وضعیت نابسامان حملونقل جادهای کشور تصریح کرد: از زمان ادغام شرکتهای حملونقلی
با یکدیگر نابودی حملونقل رقم خورد.
مؤمنی راهکار اصلاح وضعیت بحرانی حملونقل را در حمایت دولت دانست و تأکید
کرد: حملونقل مسافری کشور شدیداً به منابع مالی، اصلاح قوانین مرتبط با حملونقل
مسافری، کاهش بروکراسیهای اداری برای واردات ناوگان، تشویق مردم به استفاده از
حملونقل عمومی و همچنین حذف خود مالکیها نیاز دارد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل مسافری کشور همچنین بابیان اینکه
شایسته است تصمیمات مرتبط با ناوگان مسافری با حضور انجمن مسافری کشور صورت گیرد،
تأکید کرد: ارج نهادن به بخش خصوصی باعث ارتقای صنایع مختلف میشود اما متأسفانه
در طی سالهای اخیر از اعضای انجمنها مشورت گرفته نمیشود.
وی در ادامه به لزوم آگاهی سازی مردم برای استفاده از ناوگان عمومی در
نهایت گفت: باید آگاهیهای متعددی در خصوص مزایای سفر با حملونقل عمومی به مردم
ارائه شود. چراکه اگر شهروندان به دنبال امنیت، آرامش و همچنین کاهش هزینهها
هستند باید به دنبال حملونقل عمومی باشند.
باید دولت به ناوگان حملونقل جادهای ورود پیدا کند
در ادامه همین گزارش مدیرعامل شرکت رویال سفر ایرانیان بابیان اینکه هماکنون
ناوگان رویال سفر دارای 420 عدد اتوبوس مسافری بری،850 راننده و 140 تویوتای
راوفور برای فرودگاه امام خمینی (ره) است. گفت:تمام اتوبوسهای این ناوگان جوان
بوده و عمر کمتر از 6 سال دارداما بهطورکلی ناوگان اتوبوسی کشور به علت قیمتهای
سنگین و عدم واردات خودرو فرسوده است،
عبدالرضا گلشهر بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: قیمت فزاینده اتوبوس، نبود
تسهیلات ویژه برای خرید اتوبوس، وجود مشکلات متعدد در واردات و همچنین نبود حمایتهای
دولتی باعث شده ناوگان کشور بسیار فرسوده و نسبت به کشورهای دیگر در رتبه قابل
قبولی از لحاظ سن ناوگان قرار نگیرد علاوه بر فرسودگی ناوگان،هم اکنون تأمین لوازم
و قطعات اتوبوس با مشکلات عدیدهای روبرو است.
این فعال عرصه حملونقل با بیان اینکه در حال حاضر اکثر اتوبوسداران
تمایل زیادی به فروش اتوبوسهای خود دارند. گفت: رکود مسافر به دلیل نوسانات ارز و
افزایش عوارض خروج، کاهش تمایل شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی، افزایش هزینههای
لوازم خودرو و همچنین نبود زیرساختهای مناسب برای کاهش دغدغههای رانندگان باعث
شده خود مالکیها، اتوبوس خود را فروخته و مبالغ حاصله را در بانکها با نرخ 23
درصدی سپردهگذاری کنند.
مدیرعامل شرکت رویال سفر ایرانیان در بخش دیگر سخنانش با اشاره به
اهمیت ایمنی در کاهش نرخ تصادفات ناوگان رویال سفر گفت: در طی سالهای اخیر این
ناوگان اقدامات مطلوبی برای کاهش نرخ تصادفات ازجمله استفاده از مدیر فنی زبده ،استفاده
از سامانه سپهتن و همچنین کلاسهای ماهانه توجیهی برای رانندگان داشته است و بهیقین
میتوانیم ادعا کنیم هماکنون ناوگان رویال سفر یکی از ایمنترین ناوگانهای مسافربری
کشور است.
گلشهر بابیان اینکه بخش خصوصی برای زنده ماندن نیازمند حمایتهای دولت
و اخذ ارز 4 هزار و 200 تومانی است گفت: اگر دولت بتواند از شرکتها حمایت کنند میتوان
آینده خوبی برای حملونقل کشور متصور شد.
مدیرعامل شرکت رویال سفر ایرانیان بابیان اینکه در حال حاضر برای خرید
اتوبوس یک میلیارد و 800 تومانی فقط 300 میلیون تومان وام از سوی بانکها ارائه میشود،
گفت: بهطور حتم با رویه کنونی نوسازی ناوگان با شکست روبرو خواهد شد.
گلشهر با بیان اینکه هم اکنون اجرای نوسازی ناوگان دولت یازدهم در
هاله از ابهام قرار دارد عنوان کرد: مقررشده بود که 50 درصد قیمت اتوبوس که در سال
گذشته 800 میلیون تومان بوده از طریق وزارت نفت،20 درصد آورده راننده و باقی از
طریق لیزینگ تأمین شود که متأسفانه علیرغم خوشحالی اعضای ناوگانهای اتوبوسی کشور
تاکنون اقدامات درخور تقدیری در این خصوص انجام نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از دلایل رغبت مردم جهان به حملونقل
عمومی ایمنی ناوگان است در نهایت گفت: بهطورکلی ناوگانهای عمومی به دلیل نظارتهای
دقیق بر رانندگان، کاهش آلودگی، حفظ بهتر محیطزیست و آموزشهای تخصصی، ایمنتر و ارزانتر
از خودروهای شخصی است.
.