احداث بیش از هزار کیلومتر راهآهن در هفت سال گذشته در کشور
احداث بیش از هزار کیلومتر راهآهن در هفت سال گذشته
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: در هفت سال گذشته بیش از هزار کیلومتر راهآهن احداث، ۱۸۶۹ کیلومتر ریل گذاری انجام و۴ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شد.
به گزارش صما به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عباس خطیبی روند ساخت راهآهن در کشور طی سالهای اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از جمله دستاوردهای مهم در این سالها میتوان به بهرهبرداری از هزار و ۹۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید، ریلگذاری بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر، زیرسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر و ساخت و توسعه بیش از ۱۶۱ هزار مترمربع ایستگاه در کشور اشاره کرد.
وی اتصال چهار مرکز استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای هفت سال گذشته اعلام کرد و گفت: راهآهن گرگان- اینچه برون، راهآهن تهران- همدان، راهآهن غرب کشور، راهآهن مراغه- ارومیه، راهآهن قزوین- رشت، راهآهن میانه- بستان آباد، راهآهن خواف- هرات از مهمترین پروژههای ریلی هستند که طی این هفت سال به بهرهبرداری رسیده است.
خطیبی ادامه داد: با بهرهبرداری از راهآهن یزد- اقلید، بستانآباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال جاری دو مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل میشوند.
تداوم شتاب توسعه راهآهن کشور در ۱۰ سال آینده، ایران را رتبه دوم منطقه خواهد کرد
وی تاکید کرد: اگر روند شتابان توسعه راهآهن در کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا میکند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور برنامه ریزی و مدیریت پروژههای عمرانی را یکی از مهمترین سیاستها در راستای رسیدن به اهداف دانست و گفت: اولویت دادن به طرحهای عمرانی، رعایت استانداردها و مشخصات فنی، رعایت تمهیدات زیستمحیطی و دستیابی به فنآوری های نوین در طراحی و اجرای پروژههای راهآهن در کشور نیز بخش دیگری از اهداف تحقق یافته کیفی هم راستا با اهداف کمی در این حوزه است.
وی استفاده از ریل ملی تولید شده با حمایت شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور را یکی از موفقیتهای چشمگیر در توسعه شبکه ریلی معرفی کرد و افزود: این نوع ریل در کشورهای محدودی تولید و برای خطوط جدید و پرسرعت استفاده میشود. دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این نوع ریل علاوه بر تامین نیاز داخلی، صدور ریل به دیگر کشورها را نیز میسر کرده است.
خطیبی همچنین احداث پل با دهانه ۱۰۰ متری و ارتفاع ۸۵ متری، اجرای اسلب ترک بتنی به روش درجا، ساخت دستگاه پنلگذار مکانیزه برای اولینبار در راهآهن میانه- اردبیل، ساخت کشنده دو منظوره جادهای و ریلی برای اولینبار در راهآهن میانه- اردبیل توسط مهندسان داخلی بخشی از موفقیتهای به دست آمده در بخش طراحی و عملیات اجرایی توسعه شبکه ریلی کشور عنوان کرد.